Čia pateikiami tokie patarimai, kiek ir kaip duoti arbatpinigių:
1. Nusistatykite, kokį procentą arbatpinigų turite palikti.
- Arbatpinigių palikti daugelyje šalių kaip ir neprivaloma. Bet kadangi padavėjai paprastai uždirba mažai, taip daroma dažnai. Daugelyje šalių, kur yra griežtai nustatyti minimalūs atlyginimai, arbatpinigių pailikimas yra pasirinktinis dalykas: taip apdovanojama už gerą aptarnavimą, ir klientas neturi jausti pareigos palikti tų arbatpinigių. Bet kai kuriose šalyse, pvz., Japonijoje, arbatpinigiai gali būti palaikyti įžeidimu: tiek padavėjui („Tau tų pinigų reikia labiau negu man“), tiek savininkui („Tu nemoki darbuotojams padorių atlyginimų“).
- Jei naudojatės kokiais nuolaidų kuponais, arbatpinigius paskaičiuokite pagal tai, kiek būtumėte sumokėję be nuolaidos. Kitokiu atveju gaunasi, kad padavėjas nukenčia dėl restorano vadybos pastangų pritraukti daugiau klientų.
- Jei ant jūsų sąskaitos užrašyti mokesčiai, arbatpinigius kaip ir apskaičiuoti reikėtų nuo sumos prieš mokesčius, nes jūsų gautas aptarnavimas neturi nieko bendro su mokesčiais. Bet kadangi tas skirtumas būna nedidelis, jis iš esmės neturi reikšmės.
2. Įvertinkite aptarnavimą. Jeigu maistas neskanus, meniu negausus, kainos užkeltos ir/arba interjeras yra siaubingas, visa tai apkartina jums valgymą, bet padavėjas čia niekuo dėtas. Jei jums tai nepatinka, daugiau nebesilankykite tame restorane arba palikite neigiamą atsiliepimą kur nors kitur. Aptarnavimą galite įvertinti pagal:
- kaip maistas atitiko jūsų užsakymą;
- ar maistas buvo karštas ir šviežias;
- kaip buvo atsižvelgta į jūsų poreikius;
- kaip greitai buvo paimti jūsų nešvarūs indai;
- kaip greitai jums atnešė čekį ir priėmė mokėjimą;
- ar padavėjas buvo mandagus ir profesionalus.
3. Pagalvokite apie padavėjo elgesį. Jeigu aptarnavimas nebuvo super, gal tai buvo ir ne padavėjo kaltė. Jeigu tik padavėjas nebuvo nemandagus ir šiurkštus, pagalvokite apie tokius dalykus:
- Ar restoranas neatrodė užimtas, ar ten pakako darbuotojų? Mažiau dėmesingi padavėjai gali būti prastos vadybos rezultatas.
- Kartais padaroma klaidų dėl užsakymų, ir sunku pasakyti, ar už tai buvo atsakingas padavėjas, ar virėjas, ar abu. Jei padavėjas labai stengiasi ištaisyti klaidą, gal reikėtų jam tą dalyką atleisti.
- Ar tas padavėjas neatrodo naujas tame darbe? Padavėjo darbas reikalauja daug praktikos ir įgūdžių; gal tam padavėjui reikėtų duoti šiek tiek laiko.
4. Nusistatykite, kiek arbatpinigių paliksite. Lietuvoje gal ir paliekama jų kiek mažiau, bet kitose šalyse priimtina 20% už puikų aptarnavimą, 15% už neblogą, ir 10% už prastą. Vidutiniškai žmonės palieka maždaug 18%.
- Jeigu jums kas nors tikrai patinka, pridėkite dar 5% prie to, ką paprastai paliekate. Jeigu ten dažnai rodysitės, darbuotojai kiekvieną kartą nudžiugs jus pamatę ir prisimins jus kaip klientą, kuris palieka daug arbatpinigių.
- Net jeigu padavėjas aptarnavo tikrai prastai, vis tiek gražu iš jūsų pusės palikti 10%. Daugelyje restoranų arbatpinigiai būna pasidalinami tarp visų darbuotojų, kurie galbūt ir gerai atliko savo darbą. 10% pakanka, kad nebūtų nubausti žmonės, kurie čia galbūt visai nekalti.
- Vietoj to, kad paliktumėte mažai arbatpinigių, atsiliepimus išsakykite vadybai arba tiesiogiai padavėjui. Daug klientų palieka mažai arbatpinigių, nepriklausomai nuo aptarnavimo kokybės, todėl jei taip darysite, galite būti neteisingai suprastas. Maži arbatpinigiai negarantuoja, kad aptarnavimas pagerės, nes darbuotojai gali ir nežinoti, kas jums nepatiko ir kas už tai atsakingas. O vadybininkas gali ne tik pataisyti situaciją, bet ir paskirti jums kompensaciją.
- Jei valgote kartu su mažais vaikais ir paliekate baisią netvarką, prisiminkite, kad darbuotojai turės visa tai sutvarkyti, o tai užims papildomo laiko. Todėl palikite papildomai arbatpinigių už nepatogumą. Jei padavėjas labai jums padeda su viskuo, kas susiję su vaikais, galite už tai duoti dar papildomai.
5. Apskaičiuokite sumą. Kai jau žinosite, kokį procentą mokėsite, apskaičiuokite tikslią sumą.
6. Jei galite, mokėkite grynais. Jei mokėsite kortele, padavėjui gali tekti laukti savaitę arba dvi, kol galės tuos pinigus įsidėti į kišenę. Jei norite apdovanoti už gerą aptarnavimą, labiau motyvouoja, kai padavėjas gali parsinešti tuos pinigus anksčiau. Dar viena priežastis mokėti grynais – jei mokate kortele, kai kurie restoranai kortelės aptarnavimo mokestį išskaičiuoja iš arbatpinigių.
http://www.wikihow.com/Tip-Your-Server-at-a-Restaurant
Asta yra šio puslapio administratorė. Atsakymai į klausimus yra paremti ekspertinėmis žiniomis ar internete prieinama informacija.