Dažniausiai, augant, mažam vaikui ir visai šeimai yra nustatoma taisyklė: „Sakyti tiesą ir tik tiesą, kad ir kokia skausminga ar žiauri ji būtų. Melo kojos trumpos ir su jomis niekur nepabėgsi, kol galiausiai užsiauginsi Pinokio nosį“ ir būsi žmogus, kuriuo niekas nebepasitikės.
Žinoma, mažiems vaikams yra pasakoma, kokia riba tarp gero ir blogo, tačiau žmogui augant ir senstant tiesos sakymas kuria vis daugiau įvairių niuansų. Galvojama, kad „menkas baltas melas“ niekam nepakenks. Problema ta, kad kiekvienas mūsų turime skirtingus atvejus, kada, kaip ir kodėl mes slepiame tiesą. Šie“pilki šešėliai“ gali sukelti daug nesusipratimų bendravime pasitikėjimo „sulaužyme“, disfunkciniame elgesyje ir kt. Yra išskiriamos trys pagrindinės priežastys, kurios kelia norą ir poreikį žmonėms slėpti tiesą, sąmoningai arba ne:
1. Tiesos poveikis pačiam sau (Impact of the truth on yourself). Žmogui yra įgimtas noras, kad kiti apie jį visada gerai galvotų, ypač tie, kurie turi įtakos mūsų gyvenimams ir karjerai. Tuo pačiu metu mes visi darome klaidas, todėl dažnai kuriame pasiteisinimus ir atsiprašymus, kurie, dažniausiai, būna tik dalinai teisūs. Pavyzdžiui, vienoje įmonėje vėlavo projektas dėl disciplinos ir grafiko nesilaikymo, vadybininkas, paklausus, kodėl vėluoja projektas, atsakė, kad dėl sniego audros (kuri buvo prieš 6 mėnesius).
2. Tiesos poveikis kitiems (Impact of the truth on others). Vienas iš būdų gauti kito asmens pritarimą/patvirtinimą, kad būtų išvengta tam tikrų dalykų išaukštinimo, kuris gali pakenkti asmens įvaizdžiui ir reputacijai. Dėl to daugelis sulaiko dalį tiesos apie vieną ar kitą asmenį. Kitaip tariant, kai kurios kompanijos laikosi strategijos nedalinti kritikos ir neiškelti asmens silpnybių, geriau tik parodyti stipriąsias jo puses ir jas stiprinti. Ar tokia strategija išties veiksminga, klausimas, bet, matome, kai kur ji veikia.
3. Tiesos poveikis verslo sėkmei (Impact of the truth on business success). Kad būtų sėkminga, kiekviena organizacija, įmonė, kompanija turi parduoti. Ir nesvarbu ką: produktus, paslaugas, idėją, pažadus. Bet didžioji dalis šių pardavimų neapsieina be tiesos „pagražinimų“ ar dalies jos pakeitimo. Svarbu pardavimai, todėl dažnai pardavimų vadybininkai neatskleidžia klientui, kad gali būti tam tikrų prekės ar paslaugos tiekimo ar pritaikymo problemų arba kodėl nurodo tik naudą, be paaiškinimo, kokie laukia iššūkiai norint pritaikyti vieną ar kitą prekę ar paslaugą. Užkulisių parodymas klientams gali pakenkti įmonės patikimumui, prestižui, kelti grėsmę reputacijai, sukelti nepalankias sąlygas sandoriams sudaryti. Todėl daugeliu atveju tiesa yra apribojama ir tik vėliau svarstoma, kaip viską išspręsti.
Taigi, lengva teisti visose situacijose ir reikalauti absoliučios tiesos nuolat. Bet žmonės taip nesielgia. Jiems tiesiog neišeina. Taip neišeina ir organizacijoms ar įmonėms. Esant vadovui vienintelis dalykas, kurį galima padaryti, tai sąmoningai suvokti, kodėl mes slepiam tiesą arba jos vengiame ir skatinti, kad tokių kartų būtų kuo mažiau.
Asta yra šio puslapio administratorė. Atsakymai į klausimus yra paremti ekspertinėmis žiniomis ar internete prieinama informacija.